Konspekt dotyczący problemu ochrony lasu, edukacja polonistyczno-przyrodnicza, klasa III - praca w grupach.
Dlaczego należy chronić las?
- Umiejętności kluczowe
- rozwiązywanie problemów poznawczych
- dostrzeganie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z rożnych źródeł
- ocena postaw i odpowiedzialności za siebie i innych
- skuteczne komunikowanie się
- praca w grupie: negocjowanie, podejmowanie decyzji grupowych
- projektowanie działań i przyjmowanie odpowiedzialności za ich przebieg i wynik
- racjonalne gospodarowanie czasem
- Treści nauczania – podstawa programowa
- rozwijanie dociekliwości poznawczej
- przyroda w otoczeniu dziecka
- rozbudzanie potrzeby ochrony środowiska
- uważne słuchanie wypowiedzi innych – kształtowanie koncentracji i uwagi
- czytanie ze zrozumieniem
- Cele operacyjne
Po zajęciach uczeń powinien: Zapamiętać ( znać, wiedzieć):
- jak należy zachowywać się w lesie
- dlaczego należy chronić lasy
- jakie znaczenie ma las
- znać wykorzystanie drewna
Umieć:
- czytać teksty przyrodnicze cicho, ze zrozumieniem i wykorzystywać je do pracy w grupie
- wykazać się inicjatywą i pomysłowością w pracy grupowej
- składać sprawozdanie z wykonanej pracy
- omawiać treść obrazków
- układać zdania z rozsypani wyrazowej
- wyszukiwać w tekstach odpowiednie fragmenty na zadany temat
- zapisywać je w formie zdań
- kształtować w sobie poczucie odpowiedzialności i wiary w sens podejmowanych działań ochronnych wobec przyrody
- Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa
- Metody pracy: słowna, praktycznego działania, "burza mózgów"
- Pomoce: karty pracy dla poszczególnych grup, teksty przyrodnicze, plansza – przedstawienie "kwaśnego deszczu", podręcznik "Z Ekoludkiem w szkole", rozsypanka wyrazowa.
- Co podlega ocenie? – umiejętność pracy w grupie, prawidłowość wykonywania poleceń, prezentacja efektów pracy grupy, aktywność uczniów
- Tok lekcyjny:
- Wprowadzenie – rozwiązanie eliminatki "Chroń lasy".
- Podział uczniów na grupy ( wybór losowy ).
- Rozdanie kart pracy i przydziału zadań poszczególnym grupom określenie czasu wykonania zadania:
- Grupa I – Co nam daje las?
Tematem waszej pracy jest odpowiedź na pytanie: Co nam daje las? Przeczytajcie tekst, odpowiedzi zapiszcie w formie punktów. Człowiek od dawna korzysta z bogactw lasu. Naszym przodkom zapewniał on żywność i opał. Dziś dostarcza drewna do wyrobu mebli i papieru. Las ma tez duże znaczenie przyrodnicze – gromadzi wodę, jest filtrem zanieczyszczeń i tłumi hałas. Las – to również miejsce wypoczynku. Chętnie chodzimy do lasu na grzyby, na jagody. Spacerujemy, by oddychać czystym i zdrowym powietrzem, przesyconym żywicą. W pobliżu lasów buduje się ośrodki wypoczynkowe i uzdrowiska. Kochajmy więc lasy i chrońmy ich życie!
- Grupa II – Co grozi lasom?
Tematem waszej pracy jest odpowiedź na pytanie: Co grozi lasom?
- Przeczytajcie tekst, obejrzyjcie zdjęcia. Na arkuszu zapiszcie odpowiedź na pytanie: Dlaczego w Polsce i na świecie giną lasy?
- Wytłumaczcie jak powstają "kwaśne deszcze"?
Lasom wciąż zagrażają pożary i zanieczyszczenia. Bardzo niebezpieczne dla życia lasów są kwaśne deszcze. Do powstawania kwaśnych deszczy przyczyniają się trujące gazy z zakładów przemysłowych i pojazdów. Kiedy taki kwaśny deszcz spada na las, drzewa obumierają. Najbardziej wrażliwe są drzewa iglaste. Zagrożone jest wówczas życie roślin i zwierząt.
- Grupa III – W jaki sposób możemy przyczynić się do ochrony lasu?
Tematem waszej pracy jest odpowiedź na pytanie: W jaki sposób możemy przyczynić się do ochrony lasu? Wymieńcie prace, które możecie wykonać samodzielnie, a które przy pomocy leśnika. Uzupełnijcie zdania brakującymi wyrazami: tworzenie, ochrona, zalesianie, przestrzeganie, dokarmianie.
- …………………………. nieużytków rolnych.
- ………………………….zwierząt.
- ………………………….przepisów przeciwpożarowych.
- ………………………….rzadkich gatunków.
- ………………………….rezerwatów i ochrona pomników przyrody.
- Grupa IV – Jak należy zachowywać się w lesie?
Tematem waszej pracy jest odpowiedź na pytanie: Jak należy zachowywać się w lesie? Obejrzyjcie ilustrację ze str.140 ( "Z Ekoludkiem w szkole" część 1 ) Które zachowania człowieka mówią, że jest on przyjacielem lub wrogiem lasu? Przyporządkuj te działania do podanych nazw: PRZYJACIEL LASU, WRÓG LASU. PRZYJACIEL LASU WRÓG LASU
Zachowania: niszczy drzewa i krzewy, zaśmieca las, nie śmieci, kulturalnie wypoczywa, dokarmia zwierzęta, opiekuje się nimi, zrywa kwiaty, łamie gałęzie, pomaga leśnikom, płoszy zwierzęta, niszczy gniazda ptaków, wyrzuca rozbite butelki, puszki,czyta książki o tematyce leśnej, nie zrywa roślin chronionych.
- Grupa V – Do czego człowiek wykorzystuje drewno?
Tematem waszej pracy jest odpowiedź na pytanie: Do czego człowiek wykorzystuje drewno? Zastanówcie się, co można zrobić z drewna? Do czego człowiek je wykorzystuje? Postarajcie się wypisać na arkuszu jak najwięcej zastosowań.
- Praca w grupach.
- Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup.
- Podsumowanie:
- Jak należy zachowywać się w lesie?
- Jakie znaczenie ma las?
- Dlaczego należy chronić las?
- Do czego wykorzystujemy drewno?
- Zapisywanie zdań – wniosków do zeszytów.
Alicja Dubrowska
|